Uusi huvivenesatama Tanskassa

Leca_kevennysrakenne satama_alueella_Tanska (1)

Frederician sataman kunnostus saatiin valmiiksi vuonna 2014. Haasteena oli pehmeä maa-aines venesataman alla, mutta Leca-sora oli juuri oikea materiaali tähän haastavaan projektiin.

Leca-sorakevennyksellä pienennettiin satamarakenteisiin kohdistuvia kuormia, jolloin rakenteet kestävät ja rakentamiskustannuksissa saavutetaan säästöä. Leca-soraa on käytetty kevyenä täytemateriaalina idänpuoleisten laiturien alueella, josta veneet nostetaan nosturilla ylös puhdistettaviksi ja korjattaviksi talven aikana.

Koska huvivenesatamaan pääsee helposti, on Leca-soraa kuljetettu sinne kuorma-autolla, noin sata kuutiota kerrallaan, kipattu suoraan lavalta – ja sitten levitetty hydraulisella kaivinkoneella. Sataman alla oleva maaperä on pehmeää, joten projektin suunnittelija Ramboll Denmark A/S, päätyi käyttämään kevyttä täytemateriaalia.

Tähän tarkoitukseen tuli valituksi Leca-sora, joka on tehokas materiaali juuri tämän tyyppisiin tehtäviin. Se on tullut tutuksi monista muista satamanrakennusprojekteista eri puolilla Tanskaa ja ympäri maailmaa.

Kaunis ja toimiva huvivenesatama

Frederician huvivenesataman modernisoinnin tavoitteena on luoda kaunis ja toimiva satamaympäristö, jossa on nykyaikaiset tilat sekä purjehtijoille että Frederician kaupungin asukkaille. Projekti aloitettiin huhtikuussa 2011 ja saatiin valmiiksi vuonna 2014.

Kunnostusprojektiin kuului mm. suurempi ja syvempi satama-allas, jossa on tilaa sekä suurille purjealuksille että pienemmille vapaa-ajan purjeveneille, uusi kulkureitti alas uudelle puusillalle, uusi satamarakennus ja uusi klubirakennus. Samaan aikaan rakennettiin myös uusi laituri Little Belt -salmen varrelle, tilat mastonosturille, uudet bunkkerit ja uudet jalkakäytävät, tiet ja uudet katuvalot.

TIEDOT


Rakennuttaja: Frederician kaupunki

Geotekninen suunnittelija: Ramboll Denmark A/S

Pääurakoitsija: Per Aarsleff A/S

Please register your details first

Areas of interest