Turvallinen koulutie lapsille

Leca-sora mahdollisti turvallisen koulutien rakentamisen.






Leca-kevennysratkaisu oli taloudellinen ja toimiva valinta uuden koulutien rakentamisessa pehmeälle savimaalle. Paksuimillaan 3,6 metrin kerros Leca-soraa auttaa hallitsemaan painumia ja stabiliteettiongelmia.

Parkkojan koulu sijaitsee maantien 1493 varrella, jossa pyörällä tai kävellen kouluun tuleville lapsille on ollut vain kapea piennar autojen vierellä. Vanha, maantieltä koululle johtava tie oli kapea ja mutkainen sekä siinä oli useita pieniä liittymiä ja huono näkyvyys monessa kohdin. Tieprojektissa rakennetun uuden liittymän ja kevyen liikenteen väylän ansiosta lasten koulutie Parkkojan kouluun Pornaisissa on nyt huomattavasti turvallisempi.

Pornaisten kunnan rakennuttamassa ja rahoittamassa hankkeessa Uudenmaan ELY-keskukselle kuuluvaa maantietä parannettiin ja koulua varten rakennettiin uusi liittymä saattoliikennettä varten. Koulun kohdalle rakennettiin uusi kevyen liikenteen väylä sekä parannettiin nykyisen tien suojateitä ja linja-autokatoksia.

Leca-kevennysratkaisu oli taloudellisin valinta

Leca-sorasta tehty kevennysrakenne osoittautui taloudellisimmaksi menetelmäksi pohjanvahvistukseen uusien ja turvallisempien kouluväylien rakentamisessa savimaalle. Uuden liittymän ja kevyen liikenteen väylän ansiosta lasten koulutie Parkkojan kouluun Pornaisissa on lukuvuoden alkaessa elokuussa huomattavasti turvallisempi. Maaperä rakennuskohteessa oli suurelta osin pehmeää savea, jonka kerrospaksuus vaihteli viidestä kymmeneen metriin.

Kun kohteeseen tuli täyttöjä nykyistä maanpintaa korkeammalle, suuremmat kuormat olisivat herkästi voineet aiheuttaa painuma- ja stabiliteettiongelmia. Siksi kohteessa päädyttiin käyttämään Leca-sorasta tehtyjä kevennysrakenteita. Näin maaperään kohdistuvia kuormia voitiin pienentää ja saada siten painumat ja stabiliteetti hallittua. Leca-soraa kohteessa on paksuimmillaan 3,6 m.

Työkohteen paksun kevennysrakenteen vuoksi Leca-sora tiivistettiin huolellisesti jo materiaalin levityksen yhteydessä noin 30 cm kerroksissa. Koko rakenteen lopputiivistys tehtiin valssijyrällä kantavan murskekerroksen päältä.

Kohde

Uusi kevyen liikenteen väylä Pornaisissa

Rakennuttaja

Pornaisten kunta

Pääurakoitsija

Ralf Ajalin Oy

Pääsuunnittelu

FCG Suunnittelu ja Tekniikka Oy

Geosuunnittelu

Sipti Infra Oy

Leca-tuotteet

Leca-kevytsora