Ratarakenteen kevennys Leca®-kevytsoralla

Painuneen ratarakenteen kevennys tehtiin 51 tunnin liikennekatkon aikana ja korjausurakka valmistui jopa viisi tuntia etuajassa. Painuma- ja stabiliteettiongelmat korjattiin Leca-soralla.






Kokemäki-Rauma-rataosuudella toteutettiin juhannusviikonloppuna 2018 painuneen ratarakenteen kevennys nopealla aikataululla.

–Kokemäki-Rauma-rata on alun perin rakennettu 1800-luvun loppupuolella ja tässä korjattavalla osuudella sen rummut on perustettu puupaaluille. Vanha ratarakenne painuu kuitenkin pehmeällä pohjamaalla tasaisesti, joskin hitaasti edelleen, mutta paalutetut rummut eivät painu. Rataa on aina parin vuoden välein jouduttu nostamaan rumpujen taustoilla, kun virheet on radantutkimusvaunulla ajettaessa havaittu liian suuriksi, kertoo kohteen korjaushankkeen pääsuunnittelijana toiminut, johtava konsultti RI Seppo Hakala Insinööritoimisto Arcus Oy:stä.

Ratarakenteen kevennys nopealla aikataululla

Kun painuminen pääsee liian pahaksi – ja siten mittauksissa havaitut virheet liian suuriksi, kalustolle joudutaan asettamaan nopeusrajoituksia, mikä luonnollisesti hidastaa liikennettä rataosuudella. 

Tänä vuonna muutaman vuoden avun tuovan nostamisen sijaan kolmella pehmeiköllä sijaitsevalla rumpukohteella päädyttiin ratarakenteen keventämiseen rumpujen taustalla, jolla ongelma ratkaistaan toivottavasti pysyvästi. 

Aikaa kolmen painuneen osuuden korjaamiselle oli varattu juhannusviikonloppuna kaikkiaan 51 tuntia. – Rata suljettiin korjauksen ajaksi perjantaina iltapäivänä ja sunnuntaina iltapäivällä sen piti jälleen olla liikennöitävässä kunnossa, kertoo työnjohtaja Ronny Östman kohteen urakoineesta, pedersöreläisestä niin maa- kuin raiderakentamiseen erikoistuneesta Sundström Ab Oy:stä. 

Kahdessa kunnostettavassa kohteessa Kahalansuon paikkeilla kevennys toteutettiin Leca-maarakennussoralla. –Toisessa kohteista kahden metrin syvyinen massanvaihto tehtiin sadan metrin matkalle ja toisessa vajaan 400 metrin matkalla massanvaihdon syvyys vaihtelee 1-2 metriin, Östman kertoo.

Leca-sora oivallinen materiaali

Leca-maarakennussora on tällaiseen tarkoitukseen oivallinen materiaali juuri kestävyytensä ja keveytensä vuoksi. Kaikkiaan Leca-maarakennussoraa kohteeseen käytettiin n. 2500 m³. Loppu ratapenkasta on entiseen tapaan mursketta.

Kohteessa P15 km 307 oli vuonna 2005 loivennettu veturit hyydyttävää jyrkkää mäkeä. Suunnitelmien mukainen Leca-kevennys oli kuitenkin silloisen juhannustauon aikana jostain syystä jäänyt toteuttamatta kohteessa olevan rummun kohdalla. – Nyt kohteen painuma- ja stabiliteettiongelmat korjattiin Leca-kevennyksellä ja kevennystä jatkettiin hieman laajemmallekin alueelle, Hakala kertoo.

Leca Finlandin Kuusankosken tehtaalta tuodulle Leca-maarakennussoralle valmisteltiin työmaalle mahdollisimman lähelle työkohteita varastoalue, johon koko tarvittava erä varastoitiin etukäteen. Näin toimituksia ei tarvinnut ajoittaa juhannusvapaille.  

Korjausurakka sujui juhannusviikonlopun aikana kokeneelta porukalta rutiinilla ja valmistui jopa viisi tuntia etuajassa. 

Hakalan mukaan kevennyksen ja avatun ratarakenteen asettuminen kestää muutaman vuoden ajan, mutta sen jälkeen painumaa ei pitäisi enää ilmetä entiseen tapaan.

Kohde

Rataosuus Kokemäki-Rauma pehmeikkökohteiden 15 ja 16 massanvaihdot kevennysrakenteena

Tilaaja

Liikennevirasto

Urakoitsija

Sundström Ab Oy

Suunnittelu

VR Track Oy, pääsuunnittelija, johtava konsultti RI Seppo Hakala, insinööritoimisto Arcus Oy

Rakennuttajakonsultti

Welado