Pientalon kevennysperustus heikosti kantavalle maapohjalle

Savisilla pientalotonteilla kevennykset alkavat olla enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Leca-kevytsoralla kevennys sujuu paitsi kustannustehokkaasti, myös erittäin nopeasti.






Pientaloja rakennetaan yhä enemmän savisille tonteille ja varsinkin pääkaupunkiseuduilla tämä on jo arkipäivää. Kevennysperustus Leca-sorasta on toimiva ratkaisu näissä tilanteissa. Espoon Mankkaalle valmistuu vuoden 2019 kesän alkuun mennessä tyylikäs kahden paritalon ja yhden erillistalon kokonaisuus, viiden asunnon taloyhtiö Asunto-osakeyhtiö Espoon Porttitie 13. 

Espoon Porttitie 13 on kerros-, rivi- ja omakotitalokohteiden rakentamiseen ja rakennuttamiseen pääkaupunkiseudulla erikoistuneen, vuonna 2000 perustetun Espoon Talokolmio Oy:n kohde. Kaksikerroksiset talot sijaitsevat rauhallisen kadun varrella pitkällä tontilla. Jokaiseen asuntoon kuuluu valoisa, aidattu piha ja oma autokatos. 

Kohteen sijainti on ihanteellinen, mutta tontilla perustusolosuhteet vähintäänkin haasteelliset. Pääkaupunkiseudulla tilanne ei kuitenkaan ole poikkeuksellinen. Tonteista on pulaa ja hyvät perustusolosuhteet kortilla. 

Espoon Porttitie 13:n asuinrakennukset on perustettu teräsputkipaaluanturoitten varaan. "Meillä oli hyvä tuuri, sillä kallio oli vastassa jo 2–6 metrin syvyydessä", kohteen työnjohtaja Kari Alhoranta kertoo.

Kevennysperustus Leca-sorasta paras valinta

Talojen väliin sijoittuvien  7 x 3 metrin autokatosten alle tarvittiin pihatien alla kulkevien putkilinjojen nousemisen estämiseksi kevennykset, sillä savipohja ei ollut pelkästään pehmeä, vaan suorastaan vetelä. 

Alhoranta sanoo, että Leca-sorakevennys on paitsi helppo, myös kustannustehokkain tapa kevennyksen toteuttamiseksi. Jokaisen autokatoksen pohjaan puhallettiin Leca-soraa n. 700 mm:n kerros. 

Työ sujui erittäin nopeasti. "Kaikkiaan 60 m³ Leca-soraa puhallettiin paikalleen kahdessa tunnissa", Alhoranta kertoo.

Työ sujuu puhaltamalla ketterästi hankalissakin kohteissa. Autojen perusletku on 30 metrin pituinen, mutta tarvittaessa pitemmilläkin letkuilla varustettuja autoja löytyy.

Erinomainen myös eristeenä

Paitsi kevennykseen ja täyttöihin, Leca-sora sopii tietysti erinomaisesti myös lämmön- ja routaeristyksiin. Autokatosten pohjan lisäksi Leca-soraa puhallettiin Espoon Porttitie 13:n autokatoksissa jonkin verran myös eristeeksi autokatosten viereen ja eteen. 

Alhoranta kertoo, että Espoon Talokolmion kohteissa Leca-soraa käytetäänkin myös rakennusten sokkelien vierustäytöissä, jolloin päästään eroon eristämisen vaivasta. 

Espoon Porttitie 13:n autokatoksiin Leca-sorakerroksen päälle tulee 300 mm mursketta ja varsinainen päällyskerros, todennäköisesti kiveys. 

 

Kohde

Asunto Oy Espoon Porttitie 13 kevennysperustukset

Sijainti

Mankkaa Espoo, Suomi

Rakennuttaja

Espoon Talokolmio Oy

Suunnittelija

Arkkitehdit Sankari / Jarkko Niiranen

Rakennesuunnittelija

Uudenmaan Pohjatutkimus / Mikko Kouri

Leca-tuotteet

Leca®-sora PUH 4–20 mm irto