Liikennöintialueiden kevennysrakenteet Leca-sorasta

Espoon Laajalahteen rakennettavan Retail Park Laajalahden piha-alueiden laajat kevennysrakenteet toteutetaan Leca-maarakennussoralla. 






Espoon Ikean lähelle Sinimäentien ja Turveradantien risteykseen on nousemassa uusi, vielä toistaiseksi lopullista nimeään odottava Retail Park Laajalahti. Kyseessä on pohjoismaisen kiinteistösijoittaja Nordic Real Estate Partners NREPin hanke ja kohdetta urakoi Lehto Tilat Oy.

Ensimmäisessä vaiheessa alueelle rakennetaan kolme liikerakennusta, joiden koko on yhteensä 15 000 neliötä. Vuokralaisiksi liikerakennuksiin vuokralaisiksi tulevat mm. Lidl, Tokmanni, Power, Jysk, Plantagen ja sisäleikkipuisto Leos Lekland -leikkimaa.

Ensimmäiset liikkeet on tarkoitus avata jouluksi ja loput vuoden 2019 alussa. Suunnitelmissa on laajentaa liikekeskittymää myöhemmin.

Kohteen maarakentamisen projektipäällikkö, Jarno Tuominen kertoo, että pohjarakenteiden suhteen olosuhteet tontilla ovat todella haastavat. "Rakennamme soiselle maaperälle", hän täsmentää.

Kaikkiaan kevennysrakenteita tarvitaan noin 20 000 m²:n piha-alueelle, johon tulee huoltoteitä, lastausalueita ja rakennusten väliin liikkeiden yhteisiä parkkipaikkoja yli 300:lle autolle. 

Maarakentaminen tontilla käynnistyi talvella 2017. Leca-maarakennussoran toimitukset Retail Park Laajalahden tontin liikennöintialueiden kevennysrakenteisiin alkoivat toukokuussa 2018 ja jatkuvat syksyn ajan.

"Kaikkiaan Leca-soraa toimitetaan Kuusankosken tehtaalta kevennysrakenteisiin ja routaeristeeksi kaikkiaan n. 20 000 m³", kertoo maarakentamisen Leca-soraratkaisujen aluemyyntipäällikkö Marko Jelonen Leca Finland Oy:stä.  

"Työmaalla tarvittavat Leca-maarakennussoramäärät ovat suuria ja ne on toimitettu aina suoraan rakenteisiin – työmaalle Leca-soraa ei ole välivarastoitu. Olemme osanneet varautua etukäteen tarpeeseen", Tuominen sanoo. 

Kevennys- ja routaeristystyöt jatkuvat koko kesän ja syksyn ajan. Leca-kevennyskerroksen paksuus rakenteessa vaihtelee 600-1200 mm:n välillä. Päälle tulevat kantavat kerrokset ja lopulta asfaltti. Valmista tontilla on joulukuussa 2018.

Tuomisen mukaan Leca-sorakevennys oli kohteessa paras ja kustannustehokkain ratkaisu. "Tämän kokoisen alueen toteuttaminen paalulaatta-rakenteena ei olisi ollut kustannustehokas ratkaisu", hän huomauttaa.

Kohde

Retail Park Laajalahti, liikennöintialueiden kevennysrakenteet ja routasuojaus

Tilaaja

NREP

Urakoitsija

Lehto Tilat Oy

Leca-tuotteet

Leca®-sora 4–32 mm