Leca®-maarakennussora keventää alikulkusillan maarakenteita Oulun keskustassa

Oulun keskustaa halkovalle Limingantielle rakennettiin kesän 2019 aikana uusi alikulkusilta, jonka päätyihin tarvittiin kevennysrakennetta.






Vilkasliikenteisen Limingantien turvallisuus Limingantullissa Oulussa parani kertaheitolla, kun Limingantien katutyöt ja Rautionpolun alikulkukäytävä valmistuivat marraskuussa 2019.

Kaupunkilaisia katuosuuden turvallisuus on puhuttanut, sillä koululaiset joutuvat ylittämään vilkasliikenteisen Limingantien Limingantullissa. Liikennevalot myös pysäyttävät liikennevirran erityisesti ruuhka-aikaan. Alueelle rakennetaan parhaillaan uusia kerrostaloja, jotka tuovat alueelle lisää jalankulkijoita mutta myös autoliikennettä. Uudet liikennejärjestelyt parantavat tilannetta merkittävästi.

Limingantien katutyöt ja Rautionpolun alikulkukäytävän rakentaminen käynnistyivät jo syksyllä 2018 kiertotien asfaltoinnilla ja muilla valmistelevilla töillä, kuten putkien siirroilla. Varsinaisiin töihin päästiin huhtikuun alussa.

Haastava keskustatyömaa

Kaupungin keskustassa sijaitsevat infratyömaat ovat luonnollisesti haastavia – erityisesti, jos kysymyksessä on vilkkaasti liikennöity katu- tai tieosuus, jota ei voi työmaan vuoksi sulkea.

Kohteen suunnittelusta vastannut suunnittelun projektipäällikkö Toivo Kämäräinen Plaana Oy:stä kertoo, että Rautionpolun alikulkuväylän siltatyömaa sijaitsi todella ahtaalla paikalla, lähellä suurta risteysaluetta. 

Alikulkusilta rakennettiin kahdessa vaiheessa, sillä kadulla oli oltava koko ajan käytössä 2+2 kaistaa. Ensimmäinen osa sillasta rakennettiin alkukesällä ja toinen loppukesästä. Kokonaisuudessaan katu- ja siltatyöt valmistuivat marraskuussa 2019. Alikulun lisäksi Limingantien katutöihin sisältyy yksi lisäkaista Oulun keskustaan päin ja kaksi uutta kääntymiskaistaa.  

Silttisavi edellytti kevennystä

"Paksu silttisavikerros alikulkusillan rakennuspaikalla edellytti geoteknikon mukaan kevennysrakenteen käyttämistä", Toivo Kämäräinen kertoo. Kevennysrakennetta tarvittiin sillan päätyihin siirtymälaatan alle noin kymmenen metrin matkalle. 

Silta kaivettiin liikenteen ja työmaan tilanahtauden vuoksi ensin puoleen syvyyteen ja valettiin. Kun silta oli kokonaan valmis, kevyen liikenteen väylä kaivettiin lopulliseen syvyyteen. "Kevennysrakenne oli välttämätön myös siksi, että vältettäisiin kevyen liikenteen väylän leikkausluiskan sortuminen sillan alla tai ”pulpahtaminen” alikulkuun", hän selittää.

Kämäräisen mukaan kevennysrakenteiden suunnitteleminen on Pohjois-Suomessa melkoisen harvinaista herkkua. "Ei niitä minullekaan ole 17 vuoden työkokemukseni aikana montaa ole tullut vastaan. Viimeksi taisin suunnitella sellaisen Raision moottoritielle."

Perustustapalausunnon Rautionpolun alikulkukäytävän sillalle laati tekniikan lisensiaatti, suunnittelupäällikkö Sakari Lotvonen Pöyry Finland Oy:stä. 

Kohteen maarakennusurakasta vastannut pedersöreläinen, niin maa- kuin raiderakentamiseen erikoistunut Sundström Ab Oy toteutti kevennykset Leca-maarakennussoralla. Leca-maarakennussoraa käytettiin kohteessa kaikkiaan 2 x 700 m³. 

Leca-maarakennussora oli tällaiseen tarkoitukseen oivallinen materiaali kestävyytensä ja keveytensä vuoksi. "Se on myös kustannustehokas ratkaisu", työnjohtaja Tomas Sundström sanoo. Leca-maarakennussoralla toteutetun kevennyskerroksen päälle tuli kerros mursketta kantavaksi rakenteeksi kasvattamaan stabiliteettia siirtymälaatan valumuottien alla. 

Sundström kertoo, että Leca-maarakennussorakuljetukset tulivat Leca Finlandin Kuusankosken tehtaalta työmaalle tavanomaistakin sutjakammin. Leca-maarakennussoralle valmisteltiin työmaalle välivarasto, josta sitä saatiin helposti käyttöön. 

Sillan toisen puolen rakenteiden kevennykset tehtiin elokuussa 2019. Siltarakenteiden valulle varattiin aikaa noin kuukausi. Asfaltoinnit tehtiin vuoden 2019 syys-lokakuussa. 

Kohde

Limingantien ja Rautionpolun työmaa / Rautionpolun alikulkuväylän sillan pielien kevennys

Tilaaja

Oulun kaupunki / rakennuttajainsinööri Vilho Vanhatalo, Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut

Urakoitsija

Sundström Ab Oy / Sillan osalta Seinäjoen Kiintorakennus Oy 

Suunnittelu

Plaana Oy, projektipäällikkö Toivo Kämäräinen

Perustustapalausunto

Pöyry Finland Oy, tekniikan lisensiaatti, suunnittelupäällikkö Sakari Lotvonen