Leca®-maarakennussora keventää alikulkusillan maarakenteita Oulun keskustassa

Oulun keskustaa halkovalle Limingantielle rakennettiin kesän 2019 aikana uusi alikulkusilta, jonka päätyihin tarvittiin kevennysrakennetta.






Vilkasliikenteisen Limingantien turvallisuus Limingantullissa Oulussa paranee kertaheitolla, kun Limingantien katutyöt ja Rautionpolun alikulkukäytävä valmistuvat marraskuussa 2019.

Kaupunkilaisia katuosuuden turvallisuus on puhuttanut, sillä koululaiset joutuvat ylittämään vilkasliikenteisen Limingantien Limingantullissa. Liikennevalot myös pysäyttävät liikennevirran erityisesti ruuhka-aikaan. Alueelle rakennetaan parhaillaan uusia kerrostaloja, jotka tuovat alueelle lisää jalankulkijoita mutta myös autoliikennettä. Uudet liikennejärjestelyt parantavat tilannetta merkittävästi.

Limingantien katutyöt ja Rautionpolun alikulkukäytävän rakentaminen käynnistyivät jo syksyllä 2018 kiertotien asfaltoinnilla ja muilla valmistelevilla töillä, kuten putkien siirroilla. Varsinaisiin töihin päästiin huhtikuun alussa.

Haastava keskustatyömaa

Kaupungin keskustassa sijaitsevat infratyömaat ovat luonnollisesti haastavia – erityisesti, jos kysymyksessä on vilkkaasti liikennöity katu- tai tieosuus, jota ei voi työmaan vuoksi sulkea.

Kohteen suunnittelusta vastaava suunnittelun projektipäällikkö Toivo Kämäräinen Plaana Oy:stä kertoo, että Rautionpolun alikulkuväylän siltatyömaa sijaitsee todella ahtaalla paikalla, lähellä suurta risteysaluetta. 

Alikulkusilta rakennetaan kahdessa vaiheessa, sillä kadulla on oltava koko ajan käytössä 2+2 kaistaa. Ensimmäinen osa sillasta rakennetaan alkukesällä ja toinen loppukesästä. Kokonaisuudessaan katu- ja siltatyöt valmistuvat marraskuussa 2019. Alikulun lisäksi Limingantien katutöihin sisältyy yksi lisäkaista Oulun keskustaan päin ja kaksi uutta kääntymiskaistaa.  

Silttisavi edellytti kevennystä

– Paksu silttisavikerros alikulkusillan rakennuspaikalla edellytti geoteknikon mukaan kevennysrakenteen käyttämistä, Toivo Kämäräinen kertoo. Kevennysrakennetta tarvittiin sillan päätyihin siirtymälaatan alle noin kymmenen metrin matkalle. 

Silta kaivetaan liikenteen ja työmaan tilanahtauden vuoksi ensin puoleen syvyyteen ja valetaan. Kun silta on kokonaan valmis, kevyen liikenteen väylä kaivetaan lopulliseen syvyyteen. 

– Kevennysrakenne oli välttämätön myös siksi, että vältettäisiin kevyen liikenteen väylän leikkausluiskan sortuminen sillan alla tai ”pulpahtaminen” alikulkuun, hän selittää.

Kämäräisen mukaan kevennysrakenteiden suunnitteleminen on Pohjois-Suomessa melkoisen harvinaista herkkua. – Ei niitä minullekaan ole 17 vuoden työkokemukseni aikana montaa ole tullut vastaan. Viimeksi taisin suunnitella sellaisen Raision moottoritielle.

Perustustapalausunnon Rautionpolun alikulkukäytävän sillalle laati tekniikan lisensiaatti, suunnittelupäällikkö Sakari Lotvonen Pöyry Finland Oy:stä. 

Kohteen maarakennusurakasta vastaava pedersöreläinen, niin maa- kuin raiderakentamiseen erikoistunut Sundström Ab Oy toteuttaa kevennykset Leca-maarakennussoralla. Leca-maarakennussoraa käytetään kohteessa kaikkiaan 2 x 700 m³. 

Leca-maarakennussora on tällaiseen tarkoitukseen oivallinen materiaali kestävyytensä ja keveytensä vuoksi. –Se on myös kustannustehokas ratkaisu, työnjohtaja Tomas Sundström sanoo. Leca-maarakennussoralla toteutetun kevennyskerroksen päälle tulee kerros mursketta kantavaksi rakenteeksi kasvattamaan stabiliteettia siirtymälaatan valumuottien alla. 

Sundström kertoo, että Leca-maarakennussorakuljetukset tulivat Leca Finlandin Kuusankosken tehtaalta työmaalle tavanomaistakin sutjakammin. Leca-maarakennussoralle valmisteltiin työmaalle välivarasto, josta sitä saatiin helposti käyttöön. 

Sillan toisen puolen rakenteiden kevennykset tehdään elokuussa 2019. Siltarakenteiden valulle varataan aikaa noin kuukausi. Asfaltoinnit ovat edessä vuoden 2019 syys-lokakuussa. 

Kohde

Limingantien ja Rautionpolun työmaa / Rautionpolun alikulkuväylän sillan pielien kevennys

Tilaaja

Oulun kaupunki / rakennuttajainsinööri Vilho Vanhatalo, Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut

Urakoitsija

Sundström Ab Oy / Sillan osalta Seinäjoen Kiintorakennus Oy 

Suunnittelu

Plaana Oy, projektipäällikkö Toivo Kämäräinen

Perustustapalausunto

Pöyry Finland Oy, tekniikan lisensiaatti, suunnittelupäällikkö Sakari Lotvonen