Leca®-kevytsora piti aikataulun kurissa Kempeleessä

Kempeleen Zatelliitin moottoritien kevennysrakenteeksi valittu Leca-kevytsora piti kustannukset ja aikataulun kurissa.






Leca-kevennysrakenne piti kustannukset ja aikataulut kurissa Kempeleessä. Projekti sujui hyvin ja toimitukset kulkivat ajallaan.

Työmaapäällikkö Marko Leppänen Lemminkäinen Infrasta (nyk. YIT Oyj) kertoo, että 35 täysperävaunuyhdistelmän joustava kuljettaminen oli oleellinen osa projektin aikataulussa pysymistä.

Zatelliitin yritysalueen työt ovat osa valtatie 4:n mittavaa parannushanketta välillä Oulu-Kemi.  Nelostie on yksi Suomen valtaväylistä ja sen parantaminen sisältää työkohteita Kempeleessä, Oulussa, Iissä ja Simossa. Kempeleeseen tuleva uusi eritasoliittymä parantaa liikenteen sujuvuutta, turvallisuutta ja alueen saavutettavuutta. Hankkeen pääurakoitsijana on Lemminkäinen Infra Oy (nyk. YIT Oyj).

Työt jatkuvat marraskuuhun 2018 saakka. Zatelliitin eritasoliittymästä rakennetaan rampit moottoritielle. Uuteen eritasoliittymään tulee neljä siltaa, kiertoliittymät Zatelliitintien ja Kokkokankaantien liittymiin, katetut joukkoliikennepysäkit sekä poikittainen kevyen liikenteen yhteys Pohjantien alitse Kempeleen kuntakeskukseen.

Kevennysrakenne ja routaeriste samasta materiaalista

Suunnittelupäällikkö Sakari Lotvonen Pöyry Finland Oy:stä pitää kevytsoraa hyvänä vaihtoehtona Kempeleen kohteessa. Sillä saadaan täyttöjen kokonaispaino pienemmäksi ja estetään liialliset tierakenteen painaumat.

”Kevytsoran hyvät puolet ovat keveys ja kuljetuksen helppous. Se toimii samalla myös siirtymärakenteena ja routaeristeenä”, Lotvonen kertoo.Kempeleen kohteen urakkasopimus on suuruudeltaan noin 10,5 miljoona euroa. Moottoritien kohdalta purettiin heti alkuvaiheessa vanha kevyen liikenteen silta, jonka tilalle valittiin kevennysrakenteeksi Leca-kevytsora.

”Leca-kevytsoraa käytettiin noin viisi tuhatta kuutiota. Se tuotiin Kuusankosken tehtaalta 120 kuution kuormissa. Emme ole käyttäneet kevytsoraa näin isoja määriä aikaisemmin, muuten aines on tuttua. Kaikki toimi hienosti ja projekti etenee ajallaan. Materiaalista ja toimituksista jäi hyvä fiilis”, Leppänen kehaisee.

Puolen metrin kerroksilla tukeva pohja

Susikorven siltojen kohdalla oli tarve käyttää kevennysrakennetta estämään ja rajoittamaan siltakaivantojen täyttämisestä aiheutuvaa maan tiivistymistä ja maantien painumista. Kevytsora levitettiin työmaalla hiekasta tehdyn penkereen päälle, joten pohjasta saatiin tukeva ja hyvin kantava.

”Kevytsora kipattiin auton perästä monttuun ja kaivinkone levitti sen noin puolen metrin kerroksina. Kerrokset tiivistettiin ajelemalla telakaivinkoneella päältä”, kuvailee Leppänen Kempeleen kohteen käytännön töitä.

 

Kohde

Zatelliitin eritasoliittymä

Sijainti

Kempele

Suunnittelija

Pöyry Finland Oy

Pääurakoitsija

Lemminkäinen Infra Oy, nyk. YIT Oyj

Leca-tuotteet

Leca®-kevytsora, n. 5000 m³