Kevennysrakenteet taloudellisimmin Leca®-kevytsoralla

Nurmijärven Klaukkalantien parantaminen ja uuden matkakeskuksen kevennysrakenteet toteutettiin taloudellisimmin Leca-kevytsoralla.






Leca-sorasta tehdyt kevennysrakenteet toimivat hyvin kohteissa, joissa kevennystä tarvitaan laajoille kentille tai tierakentamiseen. Klaukkalassa päädyttiin käyttämään Leca-soraa mm. parannettavan tien osuudella ja paalulaattojen viereisissä siirtymäkiilarakenteissa.

”Hankkeessa käytetään Leca-soraa lähes 8000 m³ kevennysrakenteisiin Klaukkalantien parannuksen sekä uuden rakennettavan matkakeskuksen alueella”, työmaapäällikkö Mikko Parkkinen hankkeen pääurakoitsijana toimivasta Graniittirakennus Kallio Oy:stä sanoo.

Tarkkuutta ja suunnitelmallisuutta

Leca-sora toimitetaan työmaalle Kuusankosken kevytsoratehtaalta suurissa, lähes 140 m³:n kuormissa. Kevytsora tasataan kuhunkin kohtaan suunnitellun paksuisiksi kerroksiksi koneohjauksella varustetuilla kaivinkoneilla.

”Käytämme koneohjausta kaikissa kaivinkoneissa, koska se nopeuttaa ja tarkentaa työtä”, Mikko Parkkinen sanoo.

”Leca-sorakerroksen paksuus vaihtelee eri kohdissa 30 senttimetristä reiluun metriin. Koneenkuljettaja näkee joka kohdassa Leca-soran ja muiden kerrosten ala- ja yläpinnan tarkasti 3D-mallista ohjaamon näyttöruudulta, jolloin mittakeppejä ei tarvita”, työnjohtaja Mikko Teikari Graniittirakennus Kalliosta sanoo.

Teikarin mukaan raskailla koneilla tehtävien maarakennustöiden vaiheistus pitää suunnitella tarkkaan, koska alue on entistä peltoa jossa kallio on syvimmillään noin 25 metrissä ja sen päällä on enimmäkseen hyvin pehmeää ja heikosti kantavaa savimaata.

Leca-sora on joustava materiaali

Geosuunnittelija Minna Koistinen Ramboll Finland Oy:stä kertoo, että Leca-soraa on käytetty painumien hallintaan sellaisilla alueilla joissa ei tarvita raskaampia ja kalliimpia pohjavahvistusmenetelmiä, kuten paalulaattaa tai stabilointia.

”Leca-sora toimii erityisen hyvin infrarakentamiseen tällaisissa kohteissa, joissa kevennystä tarvitaan laajoille kentille tai tierakentamiseen”, Minna Koistinen sanoo.

Leca-soraa käytetään muun muassa parannettavan Klaukkalantien osuudella ja paalulaattojen viereisissä siirtymäkiilarakenteissa.

Rambollin tie-, katu- ja aluetekniikan yksikönpäällikkö Kari Mönkäreen mukaan alueen erityispiirteinä ovat hyvin heikot maaperäolosuhteet sekä korkeatasoisen infran toteuttaminen Klaukkalan keskustaan.

”Työmaalla erilaisten työvaiheiden yhteensovittaminen vaatii paljon suunnittelua, ja myös geosuunnittelussa täytyy olla aina valmis tekemään tarvittaessa muutoksia suunnitelmiin. Leca-sora on joustava materiaali, joka helpottaa työn aikana tarvittavien muutosten tekemistä suunnitelmiin ja toteutukseen”, Kari Mönkäre sanoo.

Kohde

Klaukkalantien parantaminen ja uuden matkakeskuksen kevennysrakenteiden toteuttaminen

Sijainti

Nurmijärvi, Klaukkala

Pääurakoitsija

Graniittirakennus Kallio Oy

Geosuunnittelu

Ramboll Finland Oy

Leca-tuotteet

Leca-kevytsora 4-32 mm