Leca®-sorakevennyksillä kustannussäästöjä

Leca-sorakevennyksen käyttäminen oli kustannustehokas ja toimiva valinta Lahden eteläisen kehätien hankeosa 1A:n toteutuksessa. 






Destia Oy on Vt 12 Lahden eteläisen kehätien Hollolan pään rakentamisessa etsinyt vaihtoehtoisia ratkaisuja hankalissa pohjaolosuhteissa. Leca-maarakennussoran käyttäminen on tuonut kevennyksissä kustannussäästöjä.

Vt 12 Lahden eteläisen kehätien rakentaminen on merkittävimpiä käynnissä olevia infrahankkeita. Se on jaettu kahteen hankeosaan, jotka toteutetaan kolmena urakkana. Hankeosassa 1A Destia Oy parantaa valtatie 12:a kaksikaistaiseksi uudessa maastokäytävässä Soramäen ja Okeroisten välillä. 

Työt käynnistyivät keväällä 2018. Tavoiteaikataulun mukaisesti valtatie 12 avataan liikenteelle vuoden 2020 lopulla.

Destia toteuttaa hankeosan ST eli suunnittele ja toteuta -urakkana, jossa urakoitsijan vastuulla on sekä rakennussuunnitelman laatiminen että itse rakentaminen. 

Työmaapäällikkönä kohteessa työskentelevällä Jani Leinolla on todella haastava ja mielenkiintoinen rupeama meneillään. Kokemusta projektissa saa haastavan infrakohteen rakentamisesta laidasta laitaan. "Tässä on vajaa yhdeksän kilometriä rakennettavaa tietä, kolme eritasoliittymää, 18 siltaa sekä vahvistuksia kevytsorapenkereistä paalulaattoihin ja stabilointeihin", hän luettelee.

Kevennysrakenteilla säästöjä

Jo ennakolta erittäin haastavaksi oletettu maaperä oli aiheuttaa harmaita hiuksia niin tilaajalle kuin toteuttajillekin. Alustavissa, varman päälle tehdyissä tiesuunnitelmissa oli paljon jopa yli 40 metriä pitkiä paaluja ja paalulaattoja, jotka ovat hyvin kalliita rakenteita toteuttaa. 

"Teimme rakennussuunnitelmia varten paljon tarkkoja ödometrikokeita ja havaitsimme, että siltti on sekä vähän että nopeasti painuvaa. Päädyimme korvaamaan paalulaattoja kevyemmillä ratkaisuilla, esikuormituspenkereillä", kohteen geosuunnittelija, DI Mikko Smura Destialta kertoo.

Merkittävin maarakennuskohde, jossa paalulaatat voitiin jättää pois, on parhaillaan toteutettava S14 sillan tulopenkereet. Molemmin puolin niiden sijaan tehtiin määrämittainen syvästabilointi ja kevytsorakevennys. Leca 4–32 mm maarakennussoraa meni yhteensä n. 10 500 m³ molempiin tulopenkereisiin. 

"Tarkkojen tutkimusten ja huolellisen suunnittelun avulla pääsimme esikuormitusta ja kevennysrakenteita käyttämällä kustannustehokkaisiin ratkaisuihin hankkeen pohjanvahvistuksissa. Ne ovat merkittävimmät koko pitkän urani aikana Destian ST-hankkeissa", Smura kertoo tyytyväisenä.

Toimitukset suoraan kohteeseen

Leinon mukaan yhteistyö Leca Finlandin kanssa on sujunut hyvin. Kuormat ovat tulleet ajoissa perille. "Olemme sopineet ennalta päiväkohtaiset toimitettavat määrät. Jos on ollut jotain kysyttävää määristä tai olemme halunneet yhteenvedon määristä, olemme saaneet tiedon saman päivän aikana."

Leca-maarakennussora toimitetaan työmaalle Leca Finlandin Kuusankosken tehtailta täysillä rekkakuormilla. "Otamme sen vastaan tela-alustaisilla kaivinkoneilla, tiivistämme rakenteen. Sen jälkeen meillä tulee vielä erikseen jyrättävät välikerrokset, jotka jyrätään isolla jyrällä", Leino kertoo 

Ensimmäiset kuormat työmaalle toimitettiin tammikuussa 2019, mutta suurin yksittäinen toimitus osui loka-joulukuulle 2019. 

S14 sillan tulopenkereitä pienempiä kevennyskohteita on vielä toteuttamatta. Leca-maarakennussoraa kohteeseen tullaan toimittamaan yhteensä noin 15 000 m³.

Kohde

Vt 12 Lahden eteläinen kehätie hankeosa 1A, kevennysrakenteet

Sijainti

Lahti-Hollola, Suomi

Urakointi ja suunnittelu

Destia Oy (ST-hanke)

Leca-tuotteet

Leca®-sora 4–32 mm